Zajímavá místa ve Starověku

Vše kolem Antiky, co se nikam nehodí.
Tita Iuventia Martia
Posts: 2794
Joined: Fri 11. Jun 2010 6:35:08
Location: Praha 2
Contact:

Zajímavá místa ve Starověku

Postby Tita Iuventia Martia » Tue 20. Jul 2010 18:41:36

Salvete,
zde je topic tykajici se zajimavych mist ve Staroveku, neni tim myslen turisticky pruvodce po pamatkach, spis proste info o ruznych tehdejsich zajimavych mistech.

Pulchri Promontorium (vybezek, cca 40 Km od dnesniho Tunisu):
Poloostrov není jen krásný, ale také významný, hospodářsky i vojensky. Na úrodném pobřeží se odpradávna pěstovala zelenina, ovoce, ale i obilí. Poloostrov byl zásobárnou Kartága, ale také důležitým prvkem jeho obranného systému. Základem bylo opevněné město Aspis, dnešní Kélibia ležící na východní špičce poloostrova, jakoby obklopená ze všech stran vodou. Cestu na Kartágo přes Cap Bon zvolil v roce 310 př. n. l. syrakuský tyran Agathoklés a o 54 let později, za první punské války, i římský konzul Regulus. V obou případech bylo město Aspis vydrancováno. Regulus zničil i další punské město na poloostrově, o něco severněji ležící Kerkuván. Jeho původní jméno se nedochovalo, to současné městu dali až francouzští archeologové, kteří ho v roce 1952 objevili.
Titvs Iventivs Martivs Ferox
Tribunus militum
Legio IIII Flavia Felix
"Concordia militum"

Tita Iuventia Martia
Posts: 2794
Joined: Fri 11. Jun 2010 6:35:08
Location: Praha 2
Contact:

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby Tita Iuventia Martia » Wed 16. Nov 2011 14:22:19

Z casopisu Svět, mesto Petra:
"Poklad v pískovci

Skalní město Petra v Jordánsku je jednou
z nejvzácnějších archeologických památek
Blízkého východu. Město původně
vzniklo jako pohřebiště v dokonale
skrytém místě spojení tří údolí. Založeno
bylo pravděpodobně mezi 3. stoletím
před naším letopočtem a 1. stoletím
našeho letopočtu jako hlavní město
království Nabatejců. Roku 62 před
naším letopočtem obývalo v pískovci vytesané
město s chrámy včetně honosné
královské hrobky a amfiteátrem zhruba
třicet tisíc lidí. Po ničivém zemětřesení
v 6. století Petru opustili poslední obyvatelé
a cestu do skalního města pak po
staletí znali jen beduíni. Pro svět ji znovu
objevil v roce 1812 švýcarský cestovatel
Johann Ludwig Burckhardt."
Titvs Iventivs Martivs Ferox
Tribunus militum
Legio IIII Flavia Felix
"Concordia militum"

Raptor
Posts: 314
Joined: Fri 25. Jun 2010 17:36:19

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby Raptor » Thu 17. Nov 2011 20:12:40

Tita Iuventia Martia wrote:Založeno
bylo pravděpodobně mezi 3. stoletím
před naším letopočtem a 1. stoletím
našeho letopočtu jako hlavní město
království Nabatejců.

Doklady o existenci města na tomto místě pochází asi z poloviny 2. tisíciletí př. n. l. A zpočátku ho neobývali Nabatejci, ale nejspíš Edomci nebo nějaký jiný místní kmen.
Jinak Petra nebyla Nabatejským hlavním městem až do konce nezávislosti. Už předtím (teď nevím kdy) nabatejští králové přesunuli své sídlo z Petry do Bostry (která byla i hlavním městem pozdější provincie Arabia Petraea). Za povšimnutí taky stojí, že dvě římské severo-jižně orientované cesty v této oblasti se Petře jako by vyhýbaly (ležela mezi nimi). Myslím, že z obchodního hlediska to nebylo příliš důležité místo. Možná těžilo z toho, že se dalo dobře bránit a hlavně z toho, že bylo hlavním městem Nabatejské říše... tedy dokud jím bylo.

Tita Iuventia Martia wrote:Roku 62 před
naším letopočtem obývalo v pískovci vytesané
město s chrámy včetně honosné
královské hrobky a amfiteátrem zhruba
třicet tisíc lidí.

Myslím, že tohle číslo bude trochu přehnané. U města v této oblasti bych to viděl spíš tak na 10 až 20.

tenzor
Posts: 160
Joined: Sat 23. Oct 2010 8:35:40

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby tenzor » Fri 18. Nov 2011 0:01:10

Raptor wrote:...
Jinak Petra nebyla Nabatejským hlavním městem až do konce nezávislosti. Už předtím (teď nevím kdy) nabatejští králové přesunuli své sídlo z Petry do Bostry (která byla i hlavním městem pozdější provincie Arabia Petraea). Za povšimnutí taky stojí, že dvě římské severo-jižně orientované cesty v této oblasti se Petře jako by vyhýbaly (ležela mezi nimi). Myslím, že z obchodního hlediska to nebylo příliš důležité místo. Možná těžilo z toho, že se dalo dobře bránit a hlavně z toho, že bylo hlavním městem Nabatejské říše... tedy dokud jím bylo.

Kde postavili Rimane silnice je jedna vec, jak to bylo predtim, zase vec druha. S jistotou byla Petra napojena na obchodni cestu z arabskeho poloostrova. Takze to rozhodne nemohlo byt obchodne nedulezite misto. Pote, co doslo k zmene hlavniho mesta a jeste vice po dobyti kralovstvi Rimany, za jejichz nadvlady Petra znacne upadala, doslo k zmenam obchodnich cest a ne nahodou v te dobe roste vyznam Palmyry.

Raptor wrote:
Tita Iuventia Martia wrote:Roku 62 před
naším letopočtem obývalo v pískovci vytesané
město s chrámy včetně honosné
královské hrobky a amfiteátrem zhruba
třicet tisíc lidí.

Myslím, že tohle číslo bude trochu přehnané. U města v této oblasti bych to viděl spíš tak na 10 až 20.

Ja myslim, ze to cislo neni vycucane z prstu a kdyz vezmeme v uvahu velikost mesta a dalsi veci (treba amfiteatr ma kapacitu bajvoko min. 5000 lidi), nevim, proc by se melo zpochybnovat. Je dokonce mozne ze dalsi rust uz nebyl mozny a byl to jeden z duvodu k presidleni. 10 000 by na hlavni mesto ekonomicky i vojensky relativne silneho statu bylo dost malo.

Raptor
Posts: 314
Joined: Fri 25. Jun 2010 17:36:19

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby Raptor » Sat 19. Nov 2011 1:16:00

tenzor wrote:
Raptor wrote:...
Jinak Petra nebyla Nabatejským hlavním městem až do konce nezávislosti. Už předtím (teď nevím kdy) nabatejští králové přesunuli své sídlo z Petry do Bostry (která byla i hlavním městem pozdější provincie Arabia Petraea). Za povšimnutí taky stojí, že dvě římské severo-jižně orientované cesty v této oblasti se Petře jako by vyhýbaly (ležela mezi nimi). Myslím, že z obchodního hlediska to nebylo příliš důležité místo. Možná těžilo z toho, že se dalo dobře bránit a hlavně z toho, že bylo hlavním městem Nabatejské říše... tedy dokud jím bylo.

Kde postavili Rimane silnice je jedna vec, jak to bylo predtim, zase vec druha. S jistotou byla Petra napojena na obchodni cestu z arabskeho poloostrova. Takze to rozhodne nemohlo byt obchodne nedulezite misto. Pote, co doslo k zmene hlavniho mesta a jeste vice po dobyti kralovstvi Rimany, za jejichz nadvlady Petra znacne upadala, doslo k zmenam obchodnich cest a ne nahodou v te dobe roste vyznam Palmyry.

Nejde jen o to, kde Římané postavili silnice, ale i o to kudy vedly přirozené obchodní trasy. A Petra je přece jen město ve skalách... Pro karavanu jednoucí z jihu na sever nebo naopak, bylo lepší jet jinudy. Vádí Araba vede oblastí dál na západ a římská silnice z Aily na sever vedla zase oblastí dál na východ od Petry. V předřímské době určitě hrálo roli to, že se Petra dala dobře bránit a že byla (do určité doby) hlavním městem Nabatejské říše, takže všechny karavany směřovaly právě tam. Ale po vzniku provincie bylo stejně dobře možné jet po římské silnici (lemované pevnostmi, hostinci, lázněmi apod.) jako skrz Vádí Araba (kudy byla cesta např. do Palestiny kratší). Ani na jedné z těchto tras Petra neležela. Kdo by chtěl do Petry, musel by udělat odbočku - to se sice určitě někdy dělalo, ale faktem je, že Petra (ve srovnání s předřímskou dobou) pozvolna ztrácela význam (ve prospěch jiných měst, např. Palmýry, přesně jak říkáš).

Obchodní trasy v Nabatejské říši kolem 60 př. n. l.:
Image

Obchodní trasy v římské provincii:
Image

Totéž (ty slabé fialové čáry):
Image

Města, pevnosti a oázy na arabském limitu:
Image

tenzor wrote:
Raptor wrote:
Tita Iuventia Martia wrote:Roku 62 před
naším letopočtem obývalo v pískovci vytesané
město s chrámy včetně honosné
královské hrobky a amfiteátrem zhruba
třicet tisíc lidí.

Myslím, že tohle číslo bude trochu přehnané. U města v této oblasti bych to viděl spíš tak na 10 až 20.

Ja myslim, ze to cislo neni vycucane z prstu a kdyz vezmeme v uvahu velikost mesta a dalsi veci (treba amfiteatr ma kapacitu bajvoko min. 5000 lidi), nevim, proc by se melo zpochybnovat. Je dokonce mozne ze dalsi rust uz nebyl mozny a byl to jeden z duvodu k presidleni. 10 000 by na hlavni mesto ekonomicky i vojensky relativne silneho statu bylo dost malo.

Neříkám, že je vycucané z prstu, ale že je přehnané ;) . Jednotlivé odhady populace římských měst se od sebe navzájem dost výrazně liší (což je určitě důsledek metod použitých při výpočtu). A už od pohledu je mi jasné, že tenhle odhad patří k těm "optimističtějším". Pro představu sem dám jeden podstatně skeptičtější:
Image
Russel odhaduje 10 tisíc pro Jeruzalém v 1. století. Jiné relevantní odhady pro Jeruzalém uvádí 20 až 30 tisíc. A předpokládám, že Petra byla (vzhledem ke své poloze) o něco menší.
Jinak při stavbě amfiteátrů se bral ohled na to, že her se nebudou účastnit jen lidé z města, ale i z venkova a z jiných měst. V některých případech kapacity těchto staveb snad i převyšovaly populaci vlastních měst.

tenzor
Posts: 160
Joined: Sat 23. Oct 2010 8:35:40

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby tenzor » Sat 19. Nov 2011 2:35:11

Raptor wrote:Nejde jen o to, kde Římané postavili silnice, ale i o to kudy vedly přirozené obchodní trasy. A Petra je přece jen město ve skalách... Pro karavanu jednoucí z jihu na sever nebo naopak, bylo lepší jet jinudy. Vádí Araba vede oblastí dál na západ a římská silnice z Aily na sever vedla zase oblastí dál na východ od Petry. V předřímské době určitě hrálo roli to, že se Petra dala dobře bránit a že byla (do určité doby) hlavním městem Nabatejské říše, takže všechny karavany směřovaly právě tam. Ale po vzniku provincie bylo stejně dobře možné jet po římské silnici (lemované pevnostmi, hostinci, lázněmi apod.) jako skrz Vádí Araba (kudy byla cesta např. do Palestiny kratší). Ani na jedné z těchto tras Petra neležela. Kdo by chtěl do Petry, musel by udělat odbočku - to se sice určitě někdy dělalo, ale faktem je, že Petra (ve srovnání s předřímskou dobou) pozvolna ztrácela význam (ve prospěch jiných měst, např. Palmýry, přesně jak říkáš).

Tak v podstate rikas totez co ja :) Na te prvni mapce je videt, ze Petra byla vyznamna krizovatka a pokud by byly obchodni trasy tak nevyhodne, tak by ji nepomohlo ani to, ze slo o hlavni mesto. Hlavne je videt ze byla napojena na jizni cestu skrz arabsky poloostrov, do Arabie Felix. V rimske dobe se zacala pouzivat vic severni cesta a asi i namorni ve spojeni s Wadi Araba a rimskou silnici.

Raptor wrote:Neříkám, že je vycucané z prstu, ale že je přehnané ;) . Jednotlivé odhady populace římských měst se od sebe navzájem dost výrazně liší (což je určitě důsledek metod použitých při výpočtu). A už od pohledu je mi jasné, že tenhle odhad patří k těm "optimističtějším". Pro představu sem dám jeden podstatně skeptičtější:
Image
Russel odhaduje 10 tisíc pro Jeruzalém v 1. století. Jiné relevantní odhady pro Jeruzalém uvádí 20 až 30 tisíc. A předpokládám, že Petra byla (vzhledem ke své poloze) o něco menší.
Jinak při stavbě amfiteátrů se bral ohled na to, že her se nebudou účastnit jen lidé z města, ale i z venkova a z jiných měst. V některých případech kapacity těchto staveb snad i převyšovaly populaci vlastních měst.

Nekdy snad ano (napr. Epidauros - ovsem kapacita byla zvysena az v rimske dobe), ale rozhodne to nebylo pravidlem. A zrovna u Petry se zas moc velke hordy venkovanu z blizkeho okoli cekat nedaly (mimochodem nasel jsem si, ze ta kapacita byla min. 6000). Ty Russelovy odhady mi pripadaji hodne nizke, zvlast Jeruzalem a Rim, u ktereho jsou klasicke odhady pro 1. stoleti kolem milionu (extremni i vice) a strizlivejsi uvadeji 650-750 tisic obyvatel. Nebylo take nekde v antickych pramenech, ze Rim ma 3x vic obyvatel nez Alexandrie? Minimalne neprimo se da dokazat, ze Rim uz za republiky musel mit pres 400 tisic obyvatel. Takze jsem skepticky spis k temto odhadum plus presvedceni, ze uroven urbanizace byla nizka. Nejaka srovnani se stredovekem a novovekem jsou podle mne k nicemu, v klasicke dobe byla urbanizace v mestskych statech na tu dobu na velmi vysoke urovni a jen v egejske oblasti existovalo hned nekolik mest s vice nez 100 tisici obyvateli. A za prosperujici rimske rise najednou neni v cele stredozemni oblasti krome Rima a Alexandrie zadne?

Raptor
Posts: 314
Joined: Fri 25. Jun 2010 17:36:19

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby Raptor » Sat 19. Nov 2011 5:49:28

tenzor wrote:
Raptor wrote:Nejde jen o to, kde Římané postavili silnice, ale i o to kudy vedly přirozené obchodní trasy. A Petra je přece jen město ve skalách... Pro karavanu jednoucí z jihu na sever nebo naopak, bylo lepší jet jinudy. Vádí Araba vede oblastí dál na západ a římská silnice z Aily na sever vedla zase oblastí dál na východ od Petry. V předřímské době určitě hrálo roli to, že se Petra dala dobře bránit a že byla (do určité doby) hlavním městem Nabatejské říše, takže všechny karavany směřovaly právě tam. Ale po vzniku provincie bylo stejně dobře možné jet po římské silnici (lemované pevnostmi, hostinci, lázněmi apod.) jako skrz Vádí Araba (kudy byla cesta např. do Palestiny kratší). Ani na jedné z těchto tras Petra neležela. Kdo by chtěl do Petry, musel by udělat odbočku - to se sice určitě někdy dělalo, ale faktem je, že Petra (ve srovnání s předřímskou dobou) pozvolna ztrácela význam (ve prospěch jiných měst, např. Palmýry, přesně jak říkáš).

Tak v podstate rikas totez co ja :) Na te prvni mapce je videt, ze Petra byla vyznamna krizovatka a pokud by byly obchodni trasy tak nevyhodne, tak by ji nepomohlo ani to, ze slo o hlavni mesto. Hlavne je videt ze byla napojena na jizni cestu skrz arabsky poloostrov, do Arabie Felix. V rimske dobe se zacala pouzivat vic severni cesta a asi i namorni ve spojeni s Wadi Araba a rimskou silnici.

Na obchod s Arabií Felix byly nějak napojené všechny lokality v této oblasti. Zhruba od 1. stol. př. n. l. (snad od římského tažení do Jemenu a zničení sabejské armády) došlo na jihu k rozmachu království Himjar (na úkor Sáby), které pak ve velkém obchodovalo s Římem po moři (což byl také zřejmě hlavní důvod úpadku některých měst na pozemních stezkách). Lodě pluly do Egypta nebo do Aily. A z Aily na sever vedly právě ony dvě cesty: skrz Vádí Araba a po římské silnici. Při cestě po souši bylo možných tras více a určitě se odvíjely od toho, kam karavana směřovala - jestli do Sýrie, Palestiny nebo Egypta. Ovšem ve většině případů byla Petra, ležící mimo 2 hlavní severo-jižní trasy, více méně od ruky. V každém případě obchodníci cestující směrem od Bostry (a Palmýry) do Egypta přes Sinaj se Petře nejspíš nevyhnuli. A ti, co šli z Hegry a Taymy ke Středozemnímu moři, nejspíš volili mezi Petrou a Ailou.

tenzor wrote:
Raptor wrote:Neříkám, že je vycucané z prstu, ale že je přehnané ;) . Jednotlivé odhady populace římských měst se od sebe navzájem dost výrazně liší (což je určitě důsledek metod použitých při výpočtu). A už od pohledu je mi jasné, že tenhle odhad patří k těm "optimističtějším". Pro představu sem dám jeden podstatně skeptičtější:
Image
Russel odhaduje 10 tisíc pro Jeruzalém v 1. století. Jiné relevantní odhady pro Jeruzalém uvádí 20 až 30 tisíc. A předpokládám, že Petra byla (vzhledem ke své poloze) o něco menší.
Jinak při stavbě amfiteátrů se bral ohled na to, že her se nebudou účastnit jen lidé z města, ale i z venkova a z jiných měst. V některých případech kapacity těchto staveb snad i převyšovaly populaci vlastních měst.

Nekdy snad ano (napr. Epidauros - ovsem kapacita byla zvysena az v rimske dobe), ale rozhodne to nebylo pravidlem. A zrovna u Petry se zas moc velke hordy venkovanu z blizkeho okoli cekat nedaly (mimochodem nasel jsem si, ze ta kapacita byla min. 6000). Ty Russelovy odhady mi pripadaji hodne nizke, zvlast Jeruzalem a Rim, u ktereho jsou klasicke odhady pro 1. stoleti kolem milionu (extremni i vice) a strizlivejsi uvadeji 650-750 tisic obyvatel. Nebylo take nekde v antickych pramenech, ze Rim ma 3x vic obyvatel nez Alexandrie? Minimalne neprimo se da dokazat, ze Rim uz za republiky musel mit pres 400 tisic obyvatel. Takze jsem skepticky spis k temto odhadum plus presvedceni, ze uroven urbanizace byla nizka. Nejaka srovnani se stredovekem a novovekem jsou podle mne k nicemu, v klasicke dobe byla urbanizace v mestskych statech na tu dobu na velmi vysoke urovni a jen v egejske oblasti existovalo hned nekolik mest s vice nez 100 tisici obyvateli. A za prosperujici rimske rise najednou neni v cele stredozemni oblasti krome Rima a Alexandrie zadne?

Pokud se u Petry nedaly čekat hordy venkovanů z okolí, tak ji neměl kdo živit a nemohla mít tolik obyvazel. :)
Russelovy odhady mi připadají příliš nízké skoro všechny. Uvedl jsem to jen jako příklad "skeptických" odhadů populace římských měst. Většina těch čísel by se mohla dvakrát až třikrát zvýšit a věřil bych tomu.
O pramenu, který by říkal, že Řím měl třikrát víc obyvatel než Alexandrie, nevím (ale uvítal bych ho, byla by to užitečná informace). Jinak se prameny shodují na tom, že Řím byl největší. Hérodianos, myslím, uvádí v souvislosti s nějakým vzdorocísařem, že si chtěl zvolit za sídlo Alexandrii nebo Antiochii, protože se počtem obyvatel blížily Římu. Ale antické prameny je třeba brát celkově s nadhledem. Třeba Josephus Flavius uvádí 1100000 mrtvých při obléhání Jeruzaléma. Skeptičtější Tacitus 600000 :) .
Nesouhlasím s tebou v tom, že srovnávání urbanizace se středověkem a novověkem jsou úplně k ničemu. Přinejmenším v zhruba (v rozmezí +-10%) musela být vždycky podobná, pokud byla technologie na podobné úrovni, obchod měl zhruba stejnou podobu atd. Ve většině civilizovaných předmoderních společností živených obilím se urbanizace pohybovala okolo 10% (v západní a střední Evropě to bylo překonáno v 16. stol., kdy místy stoupala nad 30%). Pro římskou říši se odhaduje například 12% (Edward Goldsmith), ale přijatelných by bylo snad i 15%. Lokálně to mohlo být i přes 20% (Egypt kvůli přírodním specifikům, Itálie kvůli dovozu potravin, egejská oblast kvůli své geografické podobě apod.).
Jinak hranici 100 tis. obyvatel mohly překračovat kromě Říma a Alexandrie přinejmenším ještě Antiochie, Apamea, Efez, Pergamon, Sardy, Korint a Kartágo.

tenzor
Posts: 160
Joined: Sat 23. Oct 2010 8:35:40

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby tenzor » Sat 19. Nov 2011 13:26:01

Raptor wrote:Pokud se u Petry nedaly čekat hordy venkovanů z okolí, tak ji neměl kdo živit a nemohla mít tolik obyvazel. :)

Ne nutně. Třeba do Říma (a dalších měst) se obilí dováželo až z Egypta, přestože v Itálii bylo mnoho úrodných oblastí.
Daleko zajímavější by bylo zjistit, jak na tom byla Petra s vodou. Četl jsem studii ohledně populace Říma, která se zabývala jednak obrovským počtem státem/císařem vyživovaných osob a jednak kapacitou akvaduktů... je jasné, že voda je pro počet obyvatel kteréhokoli města podstatně více limitující faktor.

Raptor
Posts: 314
Joined: Fri 25. Jun 2010 17:36:19

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby Raptor » Sat 19. Nov 2011 16:13:48

tenzor wrote:
Raptor wrote:Pokud se u Petry nedaly čekat hordy venkovanů z okolí, tak ji neměl kdo živit a nemohla mít tolik obyvazel. :)

Ne nutně. Třeba do Říma (a dalších měst) se obilí dováželo až z Egypta, přestože v Itálii bylo mnoho úrodných oblastí.

Tady je pár rozdílů: Petra taky nebyla hlavním městem tak obrovské říše jako Řím a od určité doby nebyla hlavním městem vůbec.
Petra taky ležela ve vnitrozemí, ne u moře. To značně znesnadňovlo zásobování. Soudě podle cen z Pompejí bývala doprava po vodě asi šestkrát levnější než po souši. U Petry sice situace mohla být o něco lepší díky používání velblouda, ale i tak její vnitrozemní poloha musela být znevýhodňující. Zásobování potravinami z větších vzáleností bylo typické pro přímořská města a pro města ležící na Nilu nebo v Mezopotámii.
Nakonec limitujícím faktorem mohla být i nízká populace celé provincie... Na druhou stranu je tu možnost, že část potravin se dovážela z Egypta.

tenzor wrote:Daleko zajímavější by bylo zjistit, jak na tom byla Petra s vodou. Četl jsem studii ohledně populace Říma, která se zabývala jednak obrovským počtem státem/císařem vyživovaných osob a jednak kapacitou akvaduktů... je jasné, že voda je pro počet obyvatel kteréhokoli města podstatně více limitující faktor.

To máš pravdu. V Indii mají za památku výborně zachované mughalské město, které mělo být v okamžiku svého založení dokonce hlavním městem, ale zásobování vodou bylo natolik nedořešené, že bylo opuštěno krátce po založení :) .
Jak na tom byla Petra s množstvím vody, nevím, ale mám tu pěkné schéma jejích akvaduktů v centru:
Image

MG42
Posts: 557
Joined: Sat 19. Jun 2010 9:47:44

Re: Zajímavá místa ve Starověku

Postby MG42 » Sat 06. Feb 2016 21:54:11

GNAEVS CASSIVS


Return to “Ostatní”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron